(Edukira Joan)

navarra.es

Castellano | Euskara | Français | English

  • Irakaskuntzak :
    • Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza :
      • 8/2007 Ebazpena, irailaren 17koa, Antolamenduaren, Kalitatearen eta Berrikuntzaren zuzendari nagusiak emana, Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetako ikasle atzerritarrei gaztelania irakasteko Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren antolaketa...

Edukirako tresnak

Ezagutzera eman

  • Meneame
  • Delicious
  • Twitter
  • Google
  • Facebook

8/2007 Ebazpena, irailaren 17koa, Antolamenduaren, Kalitatearen eta Berrikuntzaren zuzendari nagusiak emana, Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetako ikasle atzerritarrei gaztelania irakasteko Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren antolaketa...

8/2007 EBAZPENA, irailaren 17koa, Antolamenduaren, Kalitatearen eta Berrikuntzaren zuzendari nagusiak emana, Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetako ikasle atzerritarrei gaztelania irakasteko Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren antolaketa eta funtzimendua arautuko dituzten jarraibideak ematen dituena

(2007ko 126. NAOn argitaratutako testua, urriaren 5ean)

Atarikoa

Hezkuntza kontseilariak, irailaren 16an emandako 253/2004 Foru Aginduaren bitartez, Nafarroako Foru Komunitateko ikasle atzerritarren eta egoera sozial eta kultural ahulean dauden gutxiengoetako ikasleen hezkuntzarako arauak eman zituen.

Foru agindu horren 2.3.1 atalean aditzera ematen da Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetako ikasle atzerritarrei gaztelania irakasteko Hizkuntzan Murgiltzeko Programa programa berariazkoa dela, helburu hauek dituena: gaztelaniaren ikasketa intentsiboa eta bertako kulturaren berri ematea eta, ondorioz, bigarren hezkuntzako ikastetxeetan eskolaturik dauden ikasle atzerritarrak integratzea, hezkuntzaren eta gizartearen ikuspuntutik. Foru agindu horretan, gainera, programari atxikitzeko irizpideak garatu eta irakasleen ezaugarriak finkatzen dira.

Gure Foru Komunitatean kultura desberdinak biltzen dira gaur egun, eta horren ondorioz neurri zehatzak hartzeko gogoeta prozesu bat sortu da. Hezkuntza sistema eta hura osatzen duten eragile eta erakundeak ohartu egin dira aldaketa batzuk sartu beharra dagoela eskoletan, kultura bizi eta transmititzeko moduari dagokionez. Zehatzago esateko, ikasle atzerritarrak egoteak hezkuntza sistemaren erantzun egoki bat eskatzen du, besteak beste.

Ikasle batzuek harrera-herriko hizkuntza ez jakiteak ekartzen dituen zailtasunak arintzeko, beharrezkoa da hizkuntza ikasteko eta curriculumeko hizkuntzara ohitzeko neurriak hartzea.

Premia hori hezkuntza etapa guztietan badago ere, Bigarren Hezkuntzan argiago agertzen da. Gaztelaniaz ez jakiteak, curriculumean atzeraturik egoteak eta eskolan nahiz gizartean integratzeko zailtasunak izateak biziki eragozten diete ikasle atzerritar batzuei etapa horretan sartu eta ikastea; bestalde, institutu eta ikastetxeek premia horiei aurre egiteko laguntza eskatzen dute.

Aniztasunaren, Orientabidearen eta Kultura-aniztasunaren Zerbitzuko zuzendariak adostasun txostena aurkeztu du, Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetako ikasle atzerritarrei gaztelania irakasteko Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren antolaketa eta funtzionamendua arautuko dituzten jarraibideak onesteko.

Hori horrela, Nafarroako Foru Komunitateko Administrazioari buruzko abenduaren 3ko 15/2004 Foru Legearen 22.1. artikuluko d) letrak ematen dizkidan ahalmenak erabiliz, ebatzi dut:

Lehena

Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetako ikasle atzerritarrei gaztelania irakasteko Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren antolaketa eta funtzionamendua arautuko dituzten jarraibideak onestea. Jarraibideok 1., 2. eta 3. eranskinetan ageri dira.

Bigarrena

Ebazpen hau eta bere eranskinak igortzea Aniztasunaren, Orientabidearen eta Kultura-aniztasunaren Zerbitzura, Zerbitzuak Ikuskatzeko eta Ikuskapen Teknikorako Zerbitzura, Antolamendu eta Berriztapenerako Zerbitzura, Ikastetxeen, Ikasketetarako Laguntzen eta Azterlan Ekonomikoen Zerbitzura, Langileriaren Kudeaketarako Atalera, Kultura-aniztasunaren Atalera eta ikastetxe publiko eta itundu interesdunetara, behar diren ondorioak izan ditzaten.

Hirugarrena

Ebazpen hau Nafarroako Aldizkari Ofizialean argitara dadila agintzea.

1. ERANSKINA

1. Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren helburua.

Programak gaztelaniaren ikasketa intentsiboa du helburu eta, horrekin batera, bertako kulturaren berri ematea eta, ondorioz, ikasleak integratzea, hezkuntzaren eta gizartearen ikuspuntutik.

2. Programaz balia daitezkeen ikasleak.

Gaztelaniaz jakin gabe Nafarroako hezkuntza sisteman, Bigarren Hezkuntzako edo Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzako ikastetxeetan, lehen aldiz sartzen diren ikasle atzerritarrentzat sortu da programa.

Programa garatzen duen ikastetxean bertako ikasleak eta herri edo eskualde horretako ikastetxeetan egonik premia hori duten ikasleak hartuko dira.

3. Ikasleak atxikitzeko irizpideak.

Gaztelaniaz ez dakien ikasle bat Bigarren Hezkuntzako institutu edo ikastetxe batean matrikulatzen denean, zuzendaritza taldeak, Aniztasunari Arreta Emateko Planean ezarritako irizpideen arabera hasierako ebaluazioa egin ondoren, ikaslea herri edo eskualde horretako programan sartzeko eskaera eginen du.

Programan sartzen ahalko dira, halaber, aurreko ikasturtean Espainiako hezkuntza sisteman sartu baziren ere, gaztelaniaren erabilera funtzionala lortu ez duten ikasleak, eta, horregatik, curriculuma eskuratzeko zailtasun handiak dituztenak (gaztelaniaren ulermena eta mintzamena).

4. Jarraitu beharreko prozedura.

Ikaslea eskolatua dagoen institutuko edo ikastetxeko zuzendariak, hasierako ebaluazioa egin ondoren, programan sartzeko eskaera aurkeztuko du, Zerbitzuak Ikuskatzeko eta Ikuskapen Teknikorako Zerbitzuan, idatziz, 3. eranskinean ageri den protokolo-orriaren bitartez.

Eskaera aztertu eta Kultura-Aniztasunaren Atalari kontsulta egin ondoren, ikaslea matrikulatuta dagoen ikastetxeko ikuskatzaileak ikaslea programan onartzeko erabakia jakinaraziko dio Kultura-Aniztasunaren Atalari, idatziz, eta hortik institutuko edo ikastetxeko zuzendariari igorriko zaio, horrek familiari erabakiaren berri eman diezaion. Programa garatzen duen institutu edo ikastetxeko zuzendariari ere dagokion informazioa igorriko zaio.

Gelako jarduera hasitakoan, Hizkuntzan Murgiltzeko Programan sartu den ikasleak, gelako irakasleen eta ikastetxeko orientatzailearen iritziz, gaztelaniaz behar adina baldin badaki lauhilekoaren ebaluazioaren aurretik bere ohiko taldera itzultzeko, orduan, salbuespenez, ikaslea matrikulaturik dagoen ikastetxera itzul dadila erabaki liteke, betiere Kultura-Aniztasunaren Atalari jakinarazi eta gero, eta atal horrek ikastetxeko Orientazio Departamentuari gertaeraren berri emanen dio.

5. Ikaslearen egonaldia programan.

Irizpide orokor gisa, ikasleak lau hilabetez egonen dira hizkuntzan murgiltzeko gelan, programa horretan ikasturteak dituen lauhilekoetatik edozein delarik ere.

Denbora hori bukaturik, gaztelaniaren erabilera funtzionalean lortu duen gaitasuna ebaluatu ondoren, gela dagoen institutu edo ikastetxeko Orientazio Departamentuak eta Hizkuntzan Murgiltzeko Programako irakasleek batera egindako txostenaren arabera, beharrezkotzat jotzen baldin bada ikasleak programan jarraitzea, epe hori luzatzea proposatuko zaio Zerbitzuak Ikuskatzeko eta Ikuskapen Teknikorako Zerbitzuari. Zerbitzuak Ikuskatzeko eta Ikuskapen Teknikorako Zerbitzuak, Kultura-Aniztasunaren Atalari kontsulta egin eta gero, denbora hori beste lauhileko baterako luzatzeko baimena emanen du, baina ez gehiagotarako.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programako ikasle batek bere egonaldia bukatu duela erabakitzea ikasgela dagoen ikastetxeko hezkuntza-taldeari eta orientatzaileari dagokie, betiere ebaluazioa egin eta gero. Kultura-Aniztasunaren Ataleko buruak programa kokatua dagoen institutu edo ikastetxeari jakinaraziko dio erabakia eta baita ikaslea inskribaturik dagoen institutu edo bigarren hezkuntzako ikastetxeari ere.

6. Ikasle ratioa.

Aldi berean sei bat ikasle hartuko dira. Hezkuntza sisteman ikasturtearen une desberdinetan sartzen diren pertsona horien ezaugarri pertsonalak, familiarrak, sozialak eta kulturalak direla eta, beharrezkoa da ikasle bakoitzari banakako arreta egitea.

Ikastetxe batean ematen ari den programan ikaslerik ez badago denbora tarte batean, programako irakasleak Kultura-Aniztasunaren Atalaren esanetara geldituko dira.

7. Ordu banaketa.

Programa honetan gaztelaniaz ez dakiten ikasle atzerritarrak sartuko dira, astean hiru egunez, bi egunetik behin, eta 18 orduz astean (egunean sei ordu: esparru sozio-linguistikoko hiru eta esparru zientifiko-matematikoko beste hiru), lau hilabetez. Aurretik, ikasle horiek dagokien institutuan edo Bigarren Hezkuntzako ikastetxean eskolatuta beharko dute egon; bertara joanen dira asteko beste bi egunetan, eta hara itzuliko dira programako denbora bukatutakoan.

Asteko beste bi egunetan hizkuntzan murgiltzeko denboraldi hau bukatuta bere taldea eta maila izanen den horretan eginen ditu bigarren hezkuntzako curriculumaren irakasgaiak, betiere curriculum egokitzapenak eginik, behar izanez gero.

Antolamendu horretan aldaketaren bat egin nahi bada, institutu edo ikastetxeko ikuskatzailearen aldeko iritzia beharko da, eta institutu edo ikastetxeek Kultura-Aniztasunaren Atalari eman beharko diote haren berri.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programa ematen duten irakasleek, esparru soziolinguistikokoek alegia, beren 9 eskola-orduetatik bat erabiliko dute Hizkuntzan Murgiltzeko Programa dela-eta ikasleekin tutoretza lana egiteko.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programa ematen duten irakasleek, beren ordutegi pertsonalen barrenean eta ikastetxean egon beharreko ordu osagarrien artean, gutxienez bi orduz egon beharko dute batera, koordinazio eta prestaketa lanak egiteko. Gainera, Hezkuntza Departamentuak asteazkenetako arratsalderen batean talde-laneko bileretarako deia eginen die programan parte hartzen duten irakasle guztiei, irakasleen arteko koordinazioa hobetzeko.

8. Programaren eta ikaslearen erreferentziako institutu edo ikastetxearen arteko koordinazio lana.

Beharrezkoa eta ezinbestekoa da Hizkuntzan Murgiltzeko Programaz arduratzen diren irakasleen eta ikaslea matrikulaturik dagoen institutu edo ikastetxeko irakasleen artean koordinazio estua izatea, gaztelania ikasteari, curriculumean sartzeari eta gizartean eta eskolan integratzeari, tutoretzari eta segimenduaren eta asistentzia kontrolari buruzko esku-hartzeak bateratu ahal izateko.

Hizkuntzan Murgiltzeko Gelako irakasleen eta ikasleen tutoreen arteko komunikazioa eta lankidetza pedagogikoa arinak eta etengabeak izanen dira eta bi institutu edo ikastetxeetako Orientazio Departamentuek koordinatuko dituzte.

Ikasleak Hizkuntzan Murgiltzeko Programara agertzen diren ala ez gelaren ardura duten irakasleek kontrolatuko dute. Ikasleen institutu edo ikastetxean dagoen araudiari jarraituz jokatuko dute asistentziari dagokionez.

Beste institutu edo ikastetxeetako ikasleak hartzen dituzten ikasgelen kasuan, gertakizun ez-ohikoak, indiziplina-egintzak eta asistentzia-kontrola ahalik eta lasterren jakinaraziko zaizkie dagokien institutuetako edo ikastetxeetako ikasketaburuei, behar diren neurriak har ditzaten.

Beharrezkoa den guztietan edo ikasleen gurasoek edo tutore legalek eskatuta, programako irakasleek bileretara deituko die ikaskuntzaren prozesuaren berri emateko eta ikasleen integrazio soziala errazten duten ekintzak koordinatzeko. Komenigarria da gutxienez bilera bat egitea lauhileko bakoitzean.

9. Irakasleen ezaugarriak eta programari atxikitzeko irizpideak.

Programa hori duten institutu edo ikastetxeetan lehendik dauden baliabideak kontuan harturik, hona hemen programaz arduratuko diren irakasleak, lehentasun hurrenkeran azalduta:

a) Aniztasunaz arduratzeko programetan (CEU, Curriculum aniztasuna edo Ziklo Egokitua) aritzen ez diren esparruko irakasleak dituzten ikastetxe publikoetan, irakasle horiek arduratuko dira Hizkuntzan Murgiltzeko Programaz.

b) Hizkuntzan Murgiltzeko Programarako baliabide hori eskura ez duten ikastetxeetan, ondoko departamentu didaktiko hauetako irakasle batek hartuko du haren ardura, astean 9 orduz: Hizkuntza, Geografia eta Historia, Latina, Grekoa, Filosofia edo Hizkuntzak. Beste 9 orduz ondoko departamentuetako batek: Matematika, Natur Zientziak, Fisika eta Kimika edo Teknologia. Ikastetxeko zuzendariak orduak esleituko ditu, hemen ezarritako hurrenkerari jarraikiz.

Irakasle horiei aholkuak emanen dizkie Kultura-Aniztasunaren Atalak, eta baita behar duten prestakuntza ere, atzerriko ikasleentzako bigarren hizkuntza gisa gaztelania modu egokian irakasteko.

10. Irakasleen eginkizunak.

Bigarren Hezkuntzako institutu eta ikastetxeetan Hizkuntzan Murgiltzeko Programa ematen duten irakasleek ondoko eginkizun hauek izanen dituzte:

-Gaztelania bigarren hizkuntza gisa irakastea, komunikazioaren eta curriculumaren ikuspegian oinarriturik.

-Curriculumean atzerapenak dituzten ikasle atzerritarrentzako arlo instrumentaletako curriculum edukiak garatzea (Hizkuntza eta Matematika).

-Ikaslea matrikulatua dagoen bigarren hezkuntzako institutu edo ikastetxearekin koordinatzea Hizkuntzan Murgiltzeko Programan sartutako ikasle bakoitzaren ikasi eta irakasteko prozesua, helburu hauei begira:

.Informazioa trukatzea, bai hasieran bai prozesuan zehar.

.Garatu beharreko programa koordinatzea.

-Gaztelania ikasteko prozesua, harrera-herriko kulturaren ezagupenak eta sozializazioa, eta beharrezkoa balitz, oinarrizko curriculum atzerapenak ezabatzeko prozesua ebaluatu eta familiari horien berri ematea.

-Ikastetxean ekimenak bultzatu eta burutzea irakasleen, ikasleen eta familien artean, kultura arteko elkarbizitza eta hezkuntza komunitate osoaren elkar-ezagutzeko heziketa sustatzeko.

-Ikasleen integrazioa sustatzea, hala eskola barrenean nola kanpoan. Horretarako, jarduerak antolatzen dituzten beste entitate batzuekin batera lan eginen da eta ikaslearen nahiz familiaren parte-hartzea bultzatuko.

11. Gelako programazioa.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programan dauden irakasleek gelako programazioa prestatuko dute honako hauek aztertuta eta abiapuntutzat hartuta: ikasleen hizkuntza gaitasunaren maila, Europako Esparru Komunean ezarritako erreferentzia mailak eta aurrez ikusitako curriculum arloak, bai ezagutza arloei dagokienez, bai egokitzapen sozio-edukatiborako arloei dagokienez, 2. eranskinean deskribatzen den bezala.

Programazio hori, institutu edo ikastetxeko ikasketaburuak edukitzeaz gainera, Kultura-aniztasunaren Atalera bidali beharko da, azaroaren lehen hamabostaldian.

12. Hizkuntzan Murgiltzeko Programan ikasleek lortutako hizkuntz gaitasunaren ebaluazio prozesua.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programako ikasle batek, Bigarren Hezkuntzan bere erreferentziako talde edo mailan egoki sartzeko, ebaluazioa gainditu behar du Europako Esparru Komunean (2. eranskina) aurreikusitako A2 Erreferentzia Mailan (Plataforma) aipatutako deskribatzaileei dagokienez, betiere Bigarren Hezkuntzako curriculumaren beharrak eta ikasleen adina kontuan hartuta.

Lehenengo lauhilekoari dagozkion ebaluazioaren txostenak Kultura-aniztasunaren Zerbitzura eta Zerbitzuak Ikuskatzeko eta Ikuskapen Teknikorako Zerbitzura igorriko dira, otsailaren 15a baino lehen. Egun horretatik aurrera hasten da Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren bigarren lauhilekoa.

Bigarren lauhilekoa bukaturik, ikasleen ebaluazioa eginen da, lehenbiziko lauhilekoa ebaluatzeko ezarritako irizpide berei jarraikiz.

13. Ebaluazio prozesua erreferentziako ikastetxean matrikulaturik dagoen kurtsoan.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programa eta Bigarren Hezkuntzako erreferentziako kurtsoa batera egiteko, programan modu malguan egon ahal izateko eta orduen banaketa egiteko, bi ebaluazio-esparru hauek behar dira: hizkuntzan murgiltzeko gelakoa eta erreferentziako gela edo kurtsokoa.

Bi programa eta bi ebaluazio-esparru bateratu behar direnez, ikasleak ohiko hezkuntza sisteman integratzen laguntzeko moduan koordinatu eta definitu behar dira, kultura-aniztasunari arreta emateko eta curriculuma egokitzeko.

Horretarako, orientabide hauek hartuko dira kontuan:

1. Lehenbiziko ebaluazioa: ikaslea eskolatu duen institutu edo ikastetxeko irakasle-taldeak irakasgai bakoitzaren mailaren ebaluazioa eginen du, arlo horietan curriculumaren egokitzapenik egiteko aukerarik ba ote dagoen jakiteko.

2. Bigarren ebaluazioa: ikasleak, erreferentziako ikastetxera erabat itzulita edo Hizkuntzan Murgiltzeko Gelan geldituta, bigarren ebaluazioa eginen du, betiere irakasgai bakoitzerako ezarri diren egokitzapenak kontuan hartuta.

Bigarren ebaluazioa bukaturik, irakasleen taldeak ebaluazio horretan curriculumari egindako egokitzapena aztertuko du, eta, beharrezkoa balitz, eguneratu eginen du, hirugarren ebaluazioa ikasleen ezagupenei ahalik hobekien doitutako mailarekin egin dadin.

3. Hirugarren ebaluazioa: curriculumean irakasgai bakoitzerako ezarritako egokitzapenak kontuan hartuta eginen dute ikasleek hirugarren ebaluazioa.

Hizkuntzan Murgiltzeko Programa egiten duten ikasleak, programa gaindituta eta berriz ere beren erreferentziako ikastetxera itzulita, 148/2007 Foru Aginduan xedatutakoaren arabera ebaluatuko dira (Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan diharduten ikasleak ebaluatu, mailaz igo eta haiei tituluak emateko erari buruzko foru agindua).

Nolanahi ere, ikasleak ohiko taldera erabat sartu baino lehenago, Hizkuntzan Murgiltzeko Programaren orduen banaketa dela-eta ikasleek egin ezin izan dituzten irakasgaiak GG letrekin kalifikatuko dira (gainditu gabea).

14. Programak ezartzeko herriak eta ikastetxeak aukeratzeko irizpideak.

Hizkuntzan Murgiltzeko gelak, kultura-aniztasunari arreta emateko programaren barrenean, Hezkuntza Departamentuak erabakitzen duen institutu edo Bigarren Hezkuntzako ikastetxeetan egonen dira, honako irizpide hauei jarraikiz:

-Biztanle kopuru handiagoa duten eta, beraz, Bigarren Hezkuntzan ikasle atzerritarren kopuru handiagoa duten herriak.

-Herri baten barruan, toki egokia izanik, Bigarren Hezkuntzako gainerako ikastetxeetako ikasleentzat sarbide erraza duen institutu edo ikastetxea.

-Programa ezarri aurretik ere antzeko neurriak abian zituzten institutu edo ikastetxeak.

Hezkuntza Departamentuak programa institutu edo ikastetxe, herri edo eskualde jakin batean jarraitzea edo beste batera eramatea erabakitzen ahalko du, ikasle etorkinek ikasturte bakoitzean dituzten premiak aztertu eta gero.

15. Programa garatzeko proposatzen diren Bigarren Hezkuntzako ikastetxeak.

-Hizkuntzan Murgiltzeko Programa ezarriko duten institutu edo ikastetxeen zerrenda, eta herri edo eskualdeko gainerako ikastetxeen atxikipena.

."Basoko" BHI (Iruña). Atxikita dauden BHI/DBHIak: "Barañáin" BHI, "Zizur" BHI.

.Iruñeko Plaza de Atxikita dauden BHI/DBHIak: "Berriozar DBHI", "Elortzibar DBHI" (Noain).

."Padre Moret BHI" (Iruña).

."Ibaialde BHI" (Burlata).

."Benjamín de Tudela" BHI" (Tutera). Atxikita dauden BHI/DBHIak: "Cerro de " DBHI (Cortes).

."Valle del Ebro" BHI (Tutera).

."Marqués de Villena" BHI (Martzilla).

."Carcastillo" DBHI (Zarrakaztelu).

."Tierra Estella" BHI (Lizarra).

."Ribera del Arga" BHI (Azkoien).

."Sancho III el Mayor" BHI (Tafalla).

.Uharteko BHI. (14 urtez gorakoentzako gela).

-Ikastetxe itunduak:

."CPE Hijas de Jesús" (Iruña).

."CPE Salesianos" (Iruña).

2. ERANSKINA

1. Hizkuntzan Murgiltzeko eta Gizartean eta Eskolan Integratzeko Programaren curriculuma.

Hizkuntzan Murgiltzeko eta Gizartean eta Eskolan Integratzeko Programaren curriculuma etorri berriak diren eta Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan sartu behar duten ikasle atzerritarrentzat egokia izanen bada, ikasle horiei bidea eman behar die trebetasun jakin batzuk landu eta eduki batzuk eskuratzeko, izan ere, horiek izan edo menderatu gabe nekez lortuko baitituzte garapen pertsonala eta eskolako eta gizarteko integrazioa.

Curriculum proposamen horrek xede hauek ditu:

-Komunikazioa ikasi eta garatzea, komunikazio esparru desberdinetan (pertsonalean, sozialean eta eskolakoan) ahozko eta idatzizko mezuak modu egokian, koherentean eta zuzenean ulertu eta emateko gaitasuna den aldetik.

-Irakaskuntzako hizkuntza ikasteko bidea ematea, hizkuntza hori pertsonen arteko komunikaziorako hizkuntza izateaz gainera, ikastekoa ere izan dadin, eskola barrenean ezinbestekoa eta ikasketen eta lanaren munduan sartzeko beharrezkoa baita.

Planteamendu horrek bide emanen du ikasleak aurretik dituen ezagupenen berri emateko eta irakaskuntza arruntean sartzeko behar duen laguntza pedagogikoa ezartzeko.

Hortaz, beharrezkoa da curriculumaren oinarrizko ezaugarri batzuk zehaztea, irakasleek bide izan dezaten ikasle horiek eskolako curriculumean ahalik baldintza hoberenetan sartzera bideratutako irakaskuntza eraginkor bat planifikatu eta programatzeko.

2. Helburu orokorrak:

Helburu nagusiek hezkuntza-praktika egituratu behar duten dimen- tsioen multzoa identifikatzen dute:

-Oinarrizko hizkuntz trebetasunak norbereganatzea, bai hartzaileak nola sortzaileak, bai hizkuntza mintzatukoak nola idatzizkoak.

-Komunikazio estrategiak garatzea trebetasun guztietan (mintzamena, entzumena, irakurmena eta idazmena).

-Erregistro soziolinguistikoak modu egokian erabiltzea.

-Gramatika, lexikoa eta ortografia modu egokian erabiltzea, hizkuntza erabilera desberdinen eta haien arauen arabera.

-Ahozko eta idatzizko mezu egokiak, koherenteak eta zuzenak sortzea.

-Ikasleei gaitasuna ematea beren ikas prozesua ebaluatu eta ahalik eta autonomia handienaz zuzentzeko.

-Hizkuntza erabiltzea ikasteko eta curriculum arloen edukiaz jabetzeko tresna gisara.

-Egoera akademikoetan hizkuntzaren erabilera formalak bereiztea.

-Gaurko gizartearen aniztasun kultural eta linguistikoa modu positiboan baloratzea eta besteak ezagutu eta onartzearen aldeko jarrerak garatzea.

-Etapako curriculumaren oinarrizko eta funtsezko ezagupenak bereganatzea.

-Programan hasten diren ikasleen aurreko ezagupenak baloratzea.

Helburu orokor horietatik abiaturik, irakasleek helburu zehatzak finkatuko dituzte, ikasleen adinaren, aurretik dituzten ezagupenen eta programaren garapenaren arabera, ondoko kategoria hauei jarraikiz: mintzamena, idazmena, ahozkoaren ulermena, idatzizkoaren ulermena, ikus-entzunezkoen ulermena, ahozko eta idatzizko elkarreragina eta gizarte zientzien, natur zientzien eta matematikaren ezagupen berariazkoak.

3. Printzipio metodologikoak.

Hizkuntza bat jakitea ez da hizkuntza horretan hitz egitea bakarrik, aitzitik, errealitatea interpretatzen laguntzen duten esanahi kulturalen multzora hedatzen da.

Hizkuntza berriaren analisia eta erabilpen hartzailea eta sortzailea erraztuko dituzten jardueren segida ezartzeko, bizitzako komunikazio prozesuen konplexutasuna ikasgelan agerrarazten duten ikaslanetatik abiatuko da.

4. Ebaluatzeko printzipioak.

Ikasle bat ikastetxe batera ailegatzen denean komunikaziorako duen gaitasuna ebaluatu behar da, eta bizitzaren egoera berriaren eta ikasketa-prozesu berriaren aurrean nolako jarrera duen aztertu.

Ikasleak egoera komunikatibo desberdinetan duen hizkuntza berriaren erabilerari erreparatuko diogu, gaztelania ikasteko gelan eta ikastetxeko bestelako hezkuntza eremuetan. Komeni da ezagutza berriei nola aurre egiten dien jakitea, zein neurritan bereganatzen dituen eta zein diren aurrera joateko zailtasunik garrantzitsuenak.

Ebaluazioan ondoko hauek sartuko dira: hasierako ebaluazioa, ikaslearen abiapuntuko trebetasunen berri emanen diguna, ebaluazio etengabea eta ebaluazio formatiboa, prozesuan zehar lortutako helburuak aztertu eta aurkitutako zailtasunak atzeman eta zuzentzeko (aldaketak sartzeko), eta azken ebaluazioa, eskuratutako helburuak aztertzeko.

5. Denentzako erreferentzia mailak: eskala orokorra.

Europako Kontseiluak, Europako Erreferentzia Esparruan, gaztelania bigarren hizkuntza modura irakasteari dagokionez, komunikazio gaitasunaren osagai hauek bereizten ditu: gaitasun linguistikoa, gaitasun soziolinguistikoa eta gaitasun pragmatikoa.

Eranskin honetan ageri diren erreferentzia mailek hizkuntza gaitasunaren deskribatzaile orokorrak interpretatzen dituzte, Europako Esparru Komunari buruz, bigarren hezkuntzako curriculumaren beharrak eta ikasleen adina aintzat hartuta.

*******************imagen**************

6. Edukiak-Gai multzoak

Hauek dira helburuak: gaztelaniaz ikastea eta, horrekin batera, bertako kultura hobeki ezagutzea eta curriculuma garatzea eta, ondorioz, ikasleak integratzea, hezkuntzaren eta gizartearen ikuspuntutik.

Programa honela egituratu dugu, deskribatzaile eta esparru hauekin:

Pertsonaren identifikazioa

-Neure buruaz eta nire jatorrizko herriaz hitz egitea.

-Beste batzuei galderak egitea norberaren bizimoduaz.

-Nork bere ondasunak deskribatzea.

-Gustatzen zaizkidan eta gustatzen ez zaizkidan gauzez hitz egitea.

-Nire lagun edo irakasleekin ohiko gauzez hitz egitea, eta iraganaldian gertatu zitzaidan zerbait deskribatzea.

-Nire herriko historiaz, geografiaz eta jendeaz hitz egitea.

Ikasten ikasi

-Zerrenda bateko gauzak hautatzea eta laukitxoak konprobatzea.

-Hiztegi bat erabiltzea hitz berriak ikasteko.

-Hitz eta esaldi garrantzitsuak biltzea eta nire kaieran antolatzea.

-Hiztegi bat edo errefentziako beste liburu bat erabiltzea ariketa bat idazteko.

-Nire ikas prozesuaren helburuak idaztea.

-Ikasgeletan ikaskuntza prozesuan egiten ditugun jardueren zerrenda egitea.

-Beste batzuei kontatzea nola gustatzen zaidan ikastea.

-Hiztegi batez eta gramatika liburu batez baliatuz nire zehaztasuna hobetzea.

-Apuntatzea nola egiten dudan hobera hizkuntzak ikasteko prozesuan, eta ikasteko helburu berriak finkatzea.

-Ikasteko helburuak finkatzea, nire ikasketa prozesua zenbait irakasgaitan antolatzeko.

Kultur kontzientzia

-Nafarroan ohiko bizimodua nolakoa den deskribatzea.

-Nire kulturaren edo erlijioaren ezaugarri nagusiez hitz egitea.

-Kultur agerraldiak ulertzea (jaialdiak, etab.).

-Sinesmen edo ekintza jakin batekin konforme nagoen ala ez esatea.

-Beste herri batzuetako kultur agerraldiei buruz irakurtzea.

-Nire herriko eta Nafarroako eskolen arteko desberdintasunez hitz egitea.

-Kultur edo gizarte desberdintasunei buruz hitz egin edo idaztea.

Elkarreragina gelan

-Esaten didatena ulertzen ez dudala adieraztea.

-"Mesedez" eta "eskerrik asko" esatea.

-Lagunak eta irakasleak agurtzea.

-Irakaslearen azalpenak ulertzen ez ditudanean, galderak egitea.

-Testu liburuetako hitzak erabiltzea galdera bat egiteko.

-Beste ikaskide batzuei gauzak azaltzea.

-Irakasleak ematen dituen azalpenak ulertzea.

-Irakaslearen eta beste ikasle batzuen arteko elkarrizketa ulertzea; beste batzuei gauzak galdetu eta esatea goxotasunez.

Idazmenaren garapena

-Gai batekin zerikusia duten hitzak identifikatzea.

-Nire liburuaren izenburuak erabiltzea testuaren informazioa ulertzeko.

-Gai jakin bati buruzko ohar laburrak idaztea.

-Testu bat paragrafotan antolatzea.

-Liburuak edo hiztegi bat erabiliz, nire ortografia zuzena ote den egiaztatzea.

-Lehenbiziko zirriborroa idaztea eta zentzua duela eta zuzena ote den egiaztatzea.

-Idazlan baterako ideiak finkatzea.

-Idazten hasi baino lehenago izenburuak antolatzea.

-Eduki adierazgarria duen lehenbiziko zirriborro bat idaztea.

-Erreferentziako testuak eta liburuak erabiltzea, gertakariak eta haien zehaztapena egiaztatzeko.

Curriculum arteko ikaskuntza

-Afera edo gai baten gako hitzak ulertzea.

-Etiketak eta diagramak lotzea.

-Irudi, diagrama eta taulez baliatzea gai baten eduki nagusiak ulertzeko.

-Testuaren hutsuneak betetzea, testu liburuaz edo nire apunteez baliatuz.

-Hitz garrantzitsu bat ulertzen ez badut, zer esan nahi duen galdetzea.

-Gelan beste ikasle batzuek nola erantzuten duten aditzea, eta haien erantzunak eredu bezala erabiltzea.

-Gelan irakurtzen ari diren testu baten haria segitzea.

-Gai historiko baterako eskema kronologiko bat sortzea.

-Gelan gai batzuei buruz eztabaidatzea.

-Testu bat irakurrita nire hitzekin azaltzea.

-Nire testu liburuaren edukien aurkibidea erabiltzea.

-Gai jakin batean oinarritutako testu bat pentsatzea, haren zirriborroa egitea eta gero testua sortzea.

Hizkuntza eta Literatura

-Erantzutea, poliki hitz egiten didatenean.

-Hitz eta esaldi arruntak ulertzea.

-Testu batean hitz eta esaldi arruntak identifikatzea.

-Nire familiari, neure buruari eta nire etxeari buruzko esaldi laburrak idaztea.

-Eguneroko gaiei buruz galdetzea.

-Eguneroko gaiei buruzko testu laburrak irakurtzea.

-Hitz zerrenden laguntzarekin istorio labur bat ulertzea.

-Testu moten arteko desberdintasunak identifikatzea.

-Testu baten puntu garrantzitsuenen laburpena idaztea.

-Gutun erraz bat idaztea.

-Testu baten zati bat irakurrita izan ditudan sentimenduez-eta hitz egitea.

-Testu bati buruz dudan iritzia ematea.

-Laburpen bat idaztea.

-Historia labur bat edo narrazio bat ia-ia osorik ulertzea.

-Hizkuntza modu edo egitura desberdinez galdetzea.

Zientzietako irakasgaiak

-Testu liburu batean gako hitzak ulertzea.

-Etiketak diagramekin lotzea, testu liburuaz edo nire apunteez baliatuz.

-Azalpenen haria segitzea, azalpenak argiak direnean.

-Diagrama eta irudiak erabiltzea hobeki ulertzeko.

-Azalpenak segitzea, aldez aurretik ere eman baziren.

-Esaldi errazak idaztea esperimentu edo prozesu bat deskribatzeko.

-Irakasleen azalpenak ulertzea.

-Testu liburu baten azalpenak irakurri eta ulertzea, hiztegi bat edo hitz-zerrenda bat erabiliz.

-Esperimentu edo prozesu baten deskripzioa egitea, apunteak erabiliz.

-Talde batekin lan egitea eta taldeari ideiak ematea.

Matematika

-Zenbakiak, formak eta kategoriak ezagutzea.

-Nire testu liburuan matematikako adibideak irakurri eta ulertzea.

-Azalpen matematikoak entzun edo irakurrita haiek ulertzea (gehi, zati, etab.).

-Zerbait ulertzen ez dudanean, adieraztea.

-Nire testu liburuan adibideak egitea.

-Matematikako buruketez hitz egitea.

-Nire testu liburuan buruketa gehienak irakurri eta ulertzea.

-Matematikako buruketen emaitzez hitz egitea.

-Lagunekin lan egitea matematikako galderak ebazteko.

Historia eta Geografia

-Testu batean hitz garrantzitsuak zein diren jakitea.

-Testu batean gako hitzak identifikatzea.

-Datuak bilatzea eta lauki edo diagrama batean kopiatzea.

-Historian edo geografian gai hurbilez hitz egitea.

-Testu batean informazioa bilatzea galderei erantzuteko.

-Beste ikasle batzuekin hitz egitea lantzen ari garen gaiari buruz.

-Diagrama eta ilustrazioak irakurri eta ulertzea.

-Historiari edo geografiari buruzko gai bati buruz idaztea.

-Gai jakin bati buruzko deskripzio labur bat idaztea.

3. ERANSKINA. Programari atxikitzeko eskabide-protokoloa

Jaioteguna: .......................................... Ikasturtea: ………………………..

Institutu edo ikastetxea: ........................... Herria: ............... Ikastetxeko zuzendariak ............................. ikaslea Bigarren Hezkuntzako ikastetxeetako Hizkuntzan Murgiltzeko Programari atxikitzeko eskatzen du, ........................... BHI/Bigarren Hezkuntzako Ikastetxean hain zuzen.

-Ikaslearen datu pertsonalak:

Jaioteguna: ...................................... Adina: …………………………

Helbidea: …………………………………

Herria: ...................................... Telefonoa: …………………………….

Jatorrizko herrialdea: ……………………………….

Harremanetarako pertsona:

Espainian zenbat denbora daraman: ................ Jatorrizko hizkuntza: ……………………….

-Ikaslearen familiaren datuak: ………………………………….

Aitaren, amaren edo tutorearen izen-deiturak: …………………………..

Helbidea: ………………………………….

Herria: ...................................... Telefonoa: ……………………………………

Familia unitateko kideen kopurua:

.Guztira: ..............

.Nafarroan: ..............

Familiaren hizkuntza(k): ………………………

Gurasoen nazionalitatea: ……………………………….

Familia unitateko kideak Espainiara noiz ailegatu ziren: ……………………

Familiak gaztelaniaz ulertzen du f hitz egiten du [ ]

Jatorrizko herrialdean eskolatua: BAI [ ]  EZ [ ]

Zenbat kurtso-mailatan egon den eskolatua:

Eskolatzeko hizkuntza:

Jatorrizko herrialdeko eskolatzeari buruz aurkeztutako dokumentazioa:

Jatorrizko ikastetxeko eskolatzea (Espainiako beste ikastetxe batetik etorri bada)

Noiztik eskolatua:

Egindako azken maila:

Aurreko ikastetxean hartutako laguntzak eta orain matrikulatuta dagoen horretan beharko dituenak:

Premia bereziak ditu? Zein?

Hizkuntza gaitasunaren maila

0 1 2 3 4 5

0. maila: ez du hitz egiten eta ez du ulertzen.

1. maila: ahozko agindu oinarrizkoak ulertzen ditu (etorri, jar zaitez...).

2. maila: oinarri-oinarrizko mailako mintzamena, hitzik gabeko lengoaiaz lagunduta.

3. maila: esaldi errazak ulertzen ditu

4. maila: esaldi errazak ulertzen ditu eta gai da horietaz baliaturik komunikatzeko.

5. maila: ulermen maila eta mintzamen maila nahikoak ditu.

Curriculum atzerapena

Sinatua BHIko edo ikastetxeko zuzendaria

ZERBITZUAK IKUSKATZEKO ETA IKUSKAPEN TEKNIKORAKO ZERBITZUA.

-Administrazioak bete beharrekoa:

Sinatzen duen ikuskatzaileak Kultura-Aniztasunaren Atalari jakinarazten dio

[ ] bidezkoa dela

[ ] ez dela bidezkoa

...................................... ikaslea, .............................. ikastetxekoa, Hizkuntzan Murgiltzeko Programari atxikitzea, honako BHIan / ikastetxean: ...........................

Iruñean, 200....(e)ko ..........................aren ..........(e)an.

Ikuskatzailea

KULTURA-ANIZTASUNAREN ATALEKO BURUA.

-Hezkuntza arloko Administrazioak bete beharrekoa:

Ikaslea Hizkuntzan Murgiltzeko Programan onartzea

............................................ ikaslea, ................................. ikasturtean .......................... BHIan / ....................... ikastetxean izena emana dagoena Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan, ........................ BHIko / ikastetxeko Hizkuntzan Murgiltzeko Programari atxikita gelditu da ................. lauhilerako.

Iruñean, 200....(e)ko ..........................aren ..........(e)an.

O.E. O.E.

Ikuskatzailea Atalburua

BHI-KO / IKASTETXEKO ZUZENDARIA.

Nafarroako Gobernua

Jar zaitez gurekin harremanetan | Erabilerraztasuna | Lege abisua | Webaren mapa