2025ko otsailaren 26a

Nafarroako Gobernuak Joko eta Apustuen Erregelamendua onartu du, joko-aretoetara eta apustu-lokaletara sartzeko kontrol eraginkorra ezarriz

Lokalen makinak, publizitatea eta ordutegiak ezartzen dituen arau baten garrantzia nabarmendu du López kontseilariak, adingabe eta kolektibo kalteberak babesteko
Aprobado el nuevo Reglamento General de los Juegos y Apuestas de Navarra Irudi galeria

Aprobado el nuevo Reglamento General de los Juegos y Apuestas de Navarra

Nafarroako Gobernuak Nafarroako Jokoen eta Apustuen Erregelamendu Orokorra onartu du gaurko Gobernu Bilkuran, 21/2022 Foru Legean ezarritakoa betez. Horren bitartez zenbait alderdi arauemaile garatzen ditu, Nafarroako Foru Komunitatearen eskumenen esparruan jada jarritako jokoen antolaketari, ustiapenari eta praktikari dagokienez. Besteak beste, testuak lokalen eta makinen plangintza eta funtzionamendua, horien ordutegiak eta publizitatea eta babesleak arautzen ditu, bai eta joko-aretoetarako eta apustu-etxeetarako sarbideen kontrol eraginkorra ere, adingabe eta kolektibo kalteberen babesa indartzeko.

Amparo López Herrizaingo, Funtzio Publiko eta Justizia kontseilariak nabarmendu duenez, onartutako dekretua "oso zabala eta anbiziotsua da  eta lehen aldiz hamar bat arau biltzen ditu" gaiaren inguruan, 235 artikulutan. "Araudi berri honekin orain arte zegoen sakabanaketa bateratu eta arauaren bilakaera naturalera egokitzen da", esan du.

Edukiari dagokionez, Lópezek azpimarratu duenez, "Erregelamenduaren espiritua bi ardatzetan oinarritzen da: alde batetik, adingabeak eta kolektibo kalteberak babestea, adikzio- eta ludopatia-arriskuak murriztuz, eta, bestetik, mendekotasun- eta esposizio-arriskuak murrizten dituzten, irisgarritasuna murrizten duten eta babes-faktoreetan eragiten duten neurriak ezartzea, gizartearen hezkuntzatik eta sentsibilizaziotik abiatuta". Ildo horretan, lokaletarako sarbideak kontrolatzearen garrantzia azpimarratu du, adingabeen eta kalteberen mendekotasunak prebenitzeko "funtsezko neurria" baita.

Araudi berriarekin, harrera edo onarpen zerbitzuak lokalera egindako sarrera bakoitzean erabiltzaileen informazioa egiaztatu beharko du, adin-nagusitasuna gainditzen duten eta Debekuen Erregistroan sartuta dauden jakiteko. Erregistro horretan, borondatez lokaletara sartzetik kanpo uzteko eskatu duten pertsonen datuak jasotzen dira. Horretarako, kontrolak sistema informatiko bat izan beharko du, aipatutako erregistroarekin konektatzeko eta adin-nagusitasuna egiaztatzeko. Enpresek 12 hilabeteko tartea dute orain dagozkien garapen informatikoak egiteko.

Une honetan, Herrizaingoko Zuzendaritza Nagusiaren ebazpen bat prestatzen ari da. Ebazpen horrek joko-sistemek eta joko-elementuek izan behar dituzten baldintzak eta ezaugarri teknikoak onartuko ditu, jokalariak joko-lokaletara sartzea kontrolatzeko, bai eta ostalaritza-establezimenduetan instalatutako makina laguntzaileen bidez apustuak egitea kontrolatzeko ere.

Funtzionamenduko ordutegiei dagokienez, araudiak ezartzen du ixteko ordutegi orokorra kirol apustuetarako lokaletarako 0:30etan, bingo aretoetarako 3:00etan eta joko aretoetarako 0: 30etan. Horrela, Nafarroak sektoreko ordutegiak harmonizatzen ditu gainerako autonomia erkidegoetakoekin alderatuta, non establezimendu eta joko tipologiaren, bertaratutako publikoaren eta zaurgarritasun mailaren arabera bereizten diren. "Nafarroak salbuespen izateari utzi dio", adierazi du Lopezek. Era berean, Foru Erkidegoa bat dator Europar Batasunaren politikekin. Ildo horretan, gaur onartutako Erregelamendua hiru hilabetez egon zen ikusgai eta irekita Europako Batzordean parte hartzeko, eta ez zen jaso haren edukia aldatzeko proposamenik, ez eta hari alegaziorik ere.

Ostalaritza lokaletako ikastetxe eta makinekiko distantziak
Aurrez aurreko jokoari buruzko atalean – bingo-aretoak, joko-aretoak eta kirol-apustuen dendak –, Erregelamenduak adierazten du ezin izango dela baimenik eman ikastetxeetatik 400 metro baino gutxiagora dauden establezimenduak, jokalari patologikoak errehabilitatzeko zentro ofizialak, adimen-desgaitasuna edo gaixotasun mentala duten pertsonentzako egoitza-zentroak, osasun-, kirol-, kultura- eta jolas-zentroak eta gazteen etxeak instalatzeko.

Bestalde, ostalaritzako lokaletan, apustu-makinek elementu teknikoak izan beharko dituzte erabiltzailea, hirugarrenen esku-hartzerik gabe, aldez aurretik eta nahitaez identifikatzera behartzen dutenak, Debekuen Erregistroan sartuta daudela eta adinez nagusi direla egiaztatzeko. Era berean, makina horiek elementu teknikoak izan beharko dituzte, joko-partidak amaitu ondoren eta erabiltzen ari ez den bitartean desaktibo egon dadin, soinu-, ikusmen- edo argi-estimulurik igorri gabe.


Publizitate eta babesletza mugak

​​​​​​​Arauak, halaber, publizitate-neurri batzuk ezartzen ditu, eta debekatu egiten du Nafarroako edozein kirol-jardueratan apustuen publizitatea egitea, osorik edo zati batean dirulaguntza publikoaren bidez finantzatuta. Era berean, debekatuta dago jokoarekiko mendekotasuna duten pertsonen hezkuntza-, kirol-, kultura-, jolas-, osasun- edo errehabilitazio-zentroetatik 300 metro baino gutxiagora dauden euskarrietan, osasun mentaleko arazo larriak edo desgaitasun-arazoak daudenean, eta komunikabideetan, berriz, ez da onartzen Nafarroako egunkari, aldizkari edo edozein informazio-hedabidetan, ez eta Foru Erkidegoko irrati- eta telebista-zentroetan ere, 5: 00etatik hurrengo eguneko 1:00ak arte.

Era berean, debekatuta dago joko-enpresen publizitatea egitea administrazio publikoen bulegoetan, 18 urtetik beherakoentzako espazio publikoetan, osasun-zentroetan, gizarte-zentroetan, zentro soziosanitarioetan eta eskola-zentroetan eta kirol-ekitaldiak egiten diren zinema, lokal eta instalazioetan. Babesletzari dagokionez, testuak galarazi egiten du kirol-klubetako kirol-apustuen enpresena, eta ezin da publizitaterik egin kamiseta eta janzkeretan, ez eta Foru Erkidegoko lehiaketetako kirol-instalazio eta -estadioetan ere.

Ikuskapen Plana eta Debekuen Erregistroa
Erregelamendua onartzearekin batera, Herrizaingo, Funtzio Publiko eta Justizia Departamendua  lanean ari da hainbat frontetan, arriskuen prebentzioan eta murrizketan aurrera egiteko. Alde batetik, jokoa ikuskatzeko eta kontrolatzeko II. Plana lantzen ari gara. Plan horrek, aldi berean, 2 joko-lerrotan eta ikuskizunetako linea batean jarduteko programa espezifikoak dakartza.

Bestetik, joan den urtearen amaieran, elkarri aitortzeko hitzarmen bat sinatu zen Kontsumo Ministerioarekin, nork bere borondatez joko-lokal eta -establezimenduetan sartzea debekatu duten pertsonen erregistroen datuak partekatu ahal izateko, autodebeku hori lurralde osora zabal dadin. Horren ondorioz, bakoitzaren inskripzioek eragina dute bestean, inskripzioa eskatzen duenak hala erabaki badu bere borondatez.