2024ko maiatzaren 23a

NFEBHLOren erreformaren ostean, Nafarroak trafiko eskumena zuzenbide historiko gisa blindatu izana txalotu du Chivite Lehendakariak

Foru Parlamentuak gaur onartutako proposamenak "autogobernuan eta foraltasunean" aurrera egitea ahalbidetzen du, Lehendakariak azpimarratu duenez
Chivite lehendakaria, Parlamentuan duen hitzaldian.
camera_alt Chivite lehendakaria, Parlamentuan duen hitzaldian.  Deskargatu irudia collections Irudi galeria

Maria Chivite Navascues Nafarroako Lehendakariak gaur ospatu du Nafarroako Parlamentuaren Osoko Bilkurak onartu izana Nafarroako Foru Eraentza Berrezarri eta Hobetzeari buruzko abuztuaren 10eko 13/1982 Lege Organikoa erreformatzeko foru legearen proiektua, trafikoaren eskumen osoa berreskuratzea ahalbidetuko duena.

Osoko bilkuran egindako hitzaldian, presidenteak nabarmendu du "autogobernuaren historiarako ekimen garrantzitsua" dela "trafiko-lehia eskubide historiko gisa blindatzea".

Maria Chivitek berretsi egin du Foru Gobernuak "autogobernuarekin eta foraltasunarekin" duen konpromisoa, eta aldaketa hori "zerbitzu publikoen eskaintzan aurrerapena" izango dela adierazi du, "hurbiltasunetik eta eraginkortasunetik abiatuta". Gaineratu duenez, autogobernuak "oparotasunari eta aurrerapenari laguntzen dio"; izan ere, hurbiltasunari esker, "kudeaketa gizartearen eta bere aukeren esku jartzen da", eta, gainera, "gure errealitatearekin eta berezitasunekin egunero izaten dugun kontaktuak ematen duen ezagutza- eta esperientzia-plusa ahalbidetzen du".

Erreforma-prozesua

Nafarroako Gobernuak otsailaren 28an erabaki zuen NFEBHLO erreformatzeko ekimena gauzatzea, trafikoaren, ibilgailu motordunen zirkulazioaren eta segurtasunaren arloko eskumena blindatzeko helburuarekin, Auzitegi Gorenak otsailaren 15ean eta 22an bi epai eman ondoren. Horien bidez, Transferentzia Batzordeak iaz erabakitako transferentziaren zati bat baliogabetu zen, eta horren eraginkortasuna 2023ko uztailaren 1ean hasi zen.

Nafarroaren eta Estatuaren arteko Negoziazio Batzordearen ondoren, bi aldeetako administrazioek transferentzia hori bermatzeko akordioa zigilatu zuten apirilaren 23an. Nafarroako Kontseiluak proposamen horren aldeko irizpena eman zuen, eta, azkenean, maiatzaren 15ean, Gobernu Bilkuran onartu ondoren, Nafarroako Parlamentura igorri zen.

Osoko Bilkurak gaur adostutako erreforma Espainiako Gobernuari helaraziko zaio, Gorte Nagusietan lege organiko gisa izapidetzeko, eta horrek Diputatuen Kongresutik eta Senatutik pasatzea ekarriko du.

Lortutako akordioak 49.3 artikulua aldatzea eta 51. artikuluaren 2. paragrafoari paragrafo bat gehitzea planteatzen du, artikulu bakarreko Lege Organiko baten bidez, honako testu honekin:

"Bat. Hau da 49. artikuluaren hirugarren paragrafoaren testu berria:

«3. Nolanahi ere, aurreko idatz-zatietan aipatzen diren gaietan, Nafarroak oso-osorik gordeko ditu gaur egun dituen ahalmen eta eskumenak. Nafarroari dagozkio, trafikoaren, ibilgailu motordunen zirkulazioaren eta bide-segurtasunaren arloan, bere foru-araubidearen eta lege organiko honetan xedatutakoaren arabera, orain arte dituen ahalmen eta eskumenez gain, Estatuko legeria betearazteko eskumena, bai eta trafikoa zaintzeko eta kontrolatzeko eginkizunak ere .»

Bi. Hirugarren lerrokada bat gehitzen zaio 51. artikuluaren Bi paragrafoari, eta honela geratzen da idatzita:

«Trafikoaren, ibilgailu motordunen zirkulazioaren eta bide-segurtasunaren arloan, Foruzaingoaren eskumenak 49. artikuluan (Oinarriak) xedatutakoaren arabera arautuko dira».