Nafarroako Gobernuak ibilgailu elektrikoaren inguruko proiektuak proposatu ditu 218 milioi euroren truke, Next Generation funtsen aurrean

NaVEACek egindako proposamena Trantsizio Ekologikoaren eta Erronka Demografikoaren Ministerioari aurkeztu dio berriki Sodenak

2021ko otsailaren 8a

Nafarroako Gobernuak, Sodena enpresa publikoaren bidez, 218 milioi eurotan baloratutako ekimenak aurkeztu dizkio Trantsizio Ekologikoaren eta Erronka Demografikoaren Ministerioari, Foru Komunitatean ibilgailu elektrikoa eta haren azpiegiturak garatzeko. Proposamen horrek Next Generation funtsen bidez Europako finantziazioa lortzea da helburua.

NaVEAC plataforma (Nafarroa ibilgailu elektriko, autonomo eta konektatuarentzat) da finantziazio-proposamen honen liderra. Plataforma horrek automobilgintzako klusterra, sektoreko elkarteak, industria-enpresak, ezagutza-zentroak eta Nafarroako Gobernua biltzen ditu, Sodenaren bitartez. Mugikortasun iraunkorragoa bultzatzea eta industria ibilgailu elektriko, autonomo eta konektatuen ekoizpenera bideratzea du helburu. Batez ere, automobilgintzaren sektoreak Foru Komunitatean duen indarra kontuan hartuta eragiten dute, 2019an industria-ekoizpenaren %11,5 eta esportazioen %46 izan baitziren.

Zortzi proiektu eragile

Aurrekontuan sartutako 218 milioi horiek aholkularitza- eta diagnostiko-ekimenetan banatzen dira, baita teknologia berriak garatzeko eta trakzio-proiektuak abian jartzeko ekimenetan ere. Zentzu horretan, zortzi proiektu zehatzek 111 milioi euro hartzen dituzte. Ekimen hauek dira horietako batzuk: bateriak fabrikatzeko instalazioa, tamaina desberdineko ibilgailu elektrikoko plataformekin saiakuntzak egiteko proiektuak, azken miliako merkantzien hiri-banaketa jasangarria, edo energia %100 berriztagarria sortzen eta kudeatzen duten karga adimenduneko hainbat azpiegitura eta sistema. Sodenatik, Pilar Irigoien zuzendari kudeatzaileak adierazi duenez, “proiektu guztien arteko harremana funtsezkoa da ekosistema osoaren aurrerapena sortzeko, ekarpen gurutzatuak bilatuz”.

Ekimen horiek entitate desberdinek koordinatuko dituzte. Sodenaz gain, proiektu horien buru izango dira ACAN automobilgintzako klusterra, Naitec zentro teknologikoa, EnerCluster energia berriztagarrien klusterra, CENER Energia Berriztagarrien Zentro Nazionala, ANET Nafarroako Garraio Enpresen Elkartea eta Iruñerriko Mankomunitatea.

Hain zuzen ere, Mankomunitateak beste 31 milioi euro inbertituko ditu bere flota berritzeko, hiri garraioaren zerbitzua elektrifikatzeko. Erakundearen Plan Estrategikoan aurreikusita dagoen neurri bat da, eta 2030erako 2030erako karbono-neutraltasunaren helburu bat ezartzen duena.

Berrikuntza-ekosistemak

Ministerioari egindako proposamenen artean, Nafarroak trakzio-enpresen, ETEen eta ezagutza-erakundeen arteko talde tematikoak indartzeko duen interesa dago, teknologia-eskaintzaren eta -eskariaren arteko elkarrizketa dinamizatzeko. Helburua da harreman horiek I+G proiektuak esperimentatzeko eta transferitzeko partzuergoak sortzera bideratzea.

“Lana galtzeko arriskua dago egokitzeko ahalmen txikiagoa duten ETEetan edo multinazionalen filialetan, zeinek beren matrizeen aurrean lehiatu beharko baitute proiektu berriak erakartzeko”, adierazi dute NaVEACek. Horregatik, industriaren berrikuntza- eta eraldaketa-prozesuak indartu nahi dira, I+Gko proiektuak finantzatuz; horretarako, ia 37 milioi euro aurreikusi dira, eta Europako sareetan eta EBko deialdietan parte hartu nahi da.

Era berean, ibilgailu elektriko, autonomo eta konektatuen laborategi bat eta proba-eremu bat bultzatzeko beharra planteatu da, 31,8 milioikoa, Nafarroak osagai berriak probatu eta homologatzeko behar dituen gaitasunak izan ditzan.

Helburua da ekimen horiek guztiek ekonomia suspertzeko Europako funtsak eskuratu ahal izatea, abian jartzeko.