13 Alerta: Obran harrapatzeak eragindako istripu hilgarria
2022ko abendua
Eraikuntzaren sektorean, aldian behin istripuak gertatzen dira, kasu askotan hilgarriak, harrapatzeek eta kolpeek eragindakoak, lurrak mugitzeko, asfaltatzeko eta materialak garraiatzeko ibilgailuekin, baita errepidetik zirkulatzen duten eta obrakoak ez diren gainerako ibilgailuek eragindako harrapatzeen ondorioz.
Horrelako istripuetan ohikoa den arrisku-faktore bat lantokian dauden ibilgailuen ekintza-eremuan pertsonak egotea da.
Horrelako istripuak gertatzen diren egoerarik ohikoenak:
|
|
Obra zibila zera da. biztanleriari zuzendutako azpiegiturekin egiten dena. Obra zibilak izan daitezke, adibidez, errepideak, presak, oinezkoentzako bideak, zubiak edo estolderia. Horrelako obretan ohikoa da, etengabe, makina automotorrak eta oinez doazen langileak egotea. Antolamendu handia eskatzen dute behar bezala garatzeko. Askotan, jarduera-eremua oso zabala da, eta horrek zaildu egiten du beharrezko prebentzio-neurriak behar bezala aplikatzen direla zaintzea. |
Eraikuntza obretan ibilgailuak eta pertsonak elkartzen dira, batez ere indusketa fasean eta lursaila prestatzeko fasean. Kasu honetan, askotan, ez dago lekurik eta zailtasunik leku aktiboak eta pilaketa eremuak mugatzeko. |
Arrisku-faktore nagusiak
Ibilgailuek harrapatzearen edo kolpatzearen arrisku faktore nagusiak honako hauek dira:
- Lanak planifikatuta ez egotea.
- Baldintza meteorologikoak kontuan ez hartzea prebentzio-neurri gehigarriak hartzeko, eguneroko lanen programazioa aldatzea barne.
- Lan-espazio eskasa eta ordena eskasa aparkatzeko eta biltegiratzeko eremuetan.
- Makinen mantentze-egoera txarra (haustea girofaroa eta/edo atzera-martxako seinale akustikoa, atzerako ispilu hautsiak, pneumatiko higatuak, etab.).
- Gidariek makineriaren eragin-eremuan inor ez dagoela ez egiaztatzea.
- Makinen angelu hilak, inguruan langilerik dagoen detektatzea eragozten dutenak.
- Neurri teknikorik edo antolamenduzkorik ez ezartzea oinezko langileen eta makina automobilen elkarguneetan, seinalegilerik eza barne.
- Seinaleztapena ez da nahikoa, inkongruentea da edo ez da nahikoa gainerako bide-erabiltzaileek beren gidatzeko modua egokitzeko bidean dauden oztopoetara.
- Komunikazio eskasa makinen operadoreen eta haietatik hurbil dauden pertsonen artean.
- Prestakuntza eta informazio eskasa.
- Norbera babesteko ekipamenduak ez erabiltzea, hala nola ikuspen handiko arropa edo irristagaitzak diren segurtasun-oinetakoak
Prebentzio- eta babes-neurriak
A.- EDOZEIN ESKU-HARTZEREN AURRETIK
- Enpresa kontratistak egin beharreko lanak planifikatu behar ditu, eta arreta berezia jarri behar du enpresen eta/edo langile autonomoen arteko lehia-egoeretan, horietan enpresa-jarduerak koordinatu behar baitira.
- Obrako lana traba fisikoen bidez mugatutako obretan banatu behar da, oinezko langileek mugimenduan dauden makinen jardun-eremua inbaditu ez dezaten, ezjakintasunagatik edo arduragabekeriagatik. Sartzeko baimenik ez duen edonori galaraziko zaio sartzea.
- Lanak makinaren ekintza-eremuan pertsonak egotea eskatzen badu ezinbestean, errepideak asfaltatzean gertatzen den bezala, pertsonak gidariaren ikus-eremuan egon behar dira. Seinale-egile batek gidatu beharko lituzke ibilgailuaren maniobrak.
- Zirkulazioa duten bideetan egin beharreko obren kasuan, seinaleztapenak barne hartuko du errepideei buruzko 8.3-IC arauan (Obren seinaleztapena) eskatzen dena.
- Makina guztiak egoera onean daudela eta beharrezkoak diren mantentze-azterketak egin zaizkiela egiaztatuko da, fabrikatzaileek adierazitakoaren arabera.
- Egiaztatuko da esku hartzen duten pertsona guztiek ezagutzen dituztela arriskuak eta beharrezko prebentzio neurriak, obraren segurtasun eta osasun planaren arabera. Era berean, erabiliko diren lan-ekipoak erabiltzeko prestakuntza teoriko-praktikoa dutela eta beren argibide-eskuliburuak ezagutzen dituztela egiaztatuko da.
- Ibilgailu bat erosterakoan, kolpeek eta harrapatzeek eragindako istripuen arriskua murriztuko duten alderdi teknikoak hartu behar dira kontuan, hala nola angelu hilak murriztuko dituzten kamerak.
|
|
Segurtasun eta Osasun Planean jasota ez dauden makinak erabili behar badira, eranskin bat egin behar da lanak hasi aurretik, makinak erabiltzeak dakartzan arriskuak aztertzeko eta beharrezko prebentzio neurriak ezartzeko. |
B.- ESKU-HARTZE BAT PLANIFIKATZEAN
- Makinen ekintza-eremuan pertsonak egotea saihesteko behar diren bitartekoak aurreikustea. Saihestezina bada, arriskua kontrolatzeko beharrezko prebentzio neurriak zehaztu behar dira.
- Alderdi hauek hartu behar dira kontuan:
- Eguraldi txarra, lanei eragin diezaiekena.
- Lantokiko ingurunea, interferentziak eragiten dituena. Lantokia txukun ez egoteak ikuspena murrizten du eta kolpeak eta harrapatzeak izateko arriskua areagotzen du.
- Enpresa-jardueren beharrezko koordinazioa.
- Jarduera horiek arrisku larria dakarkiote egiten dituenari edo hirugarrenei, ezarritako lan-prozedura betetzen ez bada, behar adina prebentzio-baliabide izanen dituzte, obraren hedadura eta haren presentzia eskatzen duten egoerak kontuan hartuta. Lan-prozedura eta prebentzio-jarduerak betetzen direla zaindu behar dute.
- Komunikazio-modu eraginkorrak diseinatzea.
- Larrialdi-neurriak (erreskatea, lehen laguntzak eta kanpoko bitartekoei komunikatzea).
|
|
Enpresak behar diren bitartekoak izan behar ditu ibilgailuen eta pertsonen zirkulazio-bideak bereizteko, eta behar bezala seinaleztatu behar ditu. |
C.- LANAK EGITEN DIREN BITARTEAN
- Maniobrari ekin aurretik, makina maneiatzen duen langileak ziurtatu behar du ez dagoela inor egin beharreko ibilbidean.
- Ez kokatu makinek ikuspen gutxi duten lekuetan. Beti aurrean jarri eta makinistak ikusi duela ziurtatu.
- Makinaren ekintza-eremuan egotea beharrezkoa bada, erabili seinalegile bat egin beharreko maniobrak gidatzeko.
- Eskuragarri dauden edo instalatzen diren segurtasun gailuak beti funtzionamenduan izan eta behar bezala erabili.
- Jarraibideen eskuliburuetan adierazitako segurtasun-arauak bete.
- Ahal den neurrian, ibilgailuen zirkulazio-eremuak eta pertsonen zirkulazio-eremuak bereizi.
- Enpresaburuak emandako babes-bitartekoak eta -ekipamenduak behar bezala erabili, hark emandako jarraibideen arabera.
- Distrakzioak eta presak saihetsi, batez ere makinetatik gertu lan egiten denean.
- Ibilgailuen giltzak erabiltzeko baimena duten pertsonek izan behar dituzte.
|
|
Telefono mugikorrak eta antzeko aparatuak erabiltzeak ondorio oso larriak izan ditzake inguruan ibilgailuak ditugunean. |
Informazio gehiago nahi izanez gero, Laneko Segurtasun eta Osasunerako Institutu Nazionalak lan-ekipoei buruzko 1215/1997 Errege Dekretuari buruz egindako Gida Teknikoaren 1. eranskineko 2. atala kontsulta daiteke. Bertan, lan-ekipo mugikorrei aplikatu beharreko gutxieneko xedapenak adierazten dira, automotorrak izan zein ez.